Oliebollen in de oven, glutenvrij en FODMAP-arm

HeidiGezond eten, Gezonde recepten0 Comments

Heidi Delaere Oliebollen Glutenvrij FODMAP-arm

Oliebollen in de oven, glutenvrij en FODMAP-arm


Lekker nostalgisch, zo van die oliebollen met poedersuiker!

Dit receptje zet ik hier om twee redenen.

Enerzijds ben ik zelf zot van oliebollen, maar hou ik niet van de vette geur en smaak ervan. Ik heb gelukkig ontdekt dat je ze ook in de oven kan bakken (of in de Airfryer, zo je wil) …

Anderzijds ben ik als diëtiste niet alleen bezig met gezonde en caloriearme voeding, maar ook met allergieën en intoleranties. En deze oliebollen kan je zowaar glutenvrij én FODMAP-arm serveren!

Ingrediënten


  • 100 gram rozijnen
  • 1 pak Peaks oliebollenmix. Ingrediënten van deze mix voor oliebollen: glutenvrij tarwezetmeel, kristalsuiker, dextrose, boekweitmeel, lupinemeel*, eiwit, sojalecithine, verdikkingsmiddel (E415), zout, rijsmiddel (E450i, E500ii). Deze mix kan online aangekocht worden bij winkelglutenvrij.be
  • 225 ml melk of melkvervanger
  • 1 ei of een halve rijpe banaan
  • 2 zakjes gist van 7 gram
  • olie
  • poedersuiker

* Lupinemeel is bij 100 gram hoog in GOS (één van de FODMAPs), maar er zit in het hele pak maar 5,6 gram in. Als je je beperkt in de hoeveelheid oliebollen zal je hier waarschijnlijk geen last van hebben 😉

Bereidingswijze


Hier gaan we voor een portie heerlijke oliebollen …

Doe de rozijnen in een kom, giet er warm water op en laat ze een kwartiertje opzwellen.

Mag je eieren eten, klop dan een eitje los. Indien je geen eieren mag eten, plet dan als vervanging een halve rijpe banaan met een vork zacht.

Meng met een mixer de oliebollenmix, de melk (of vervangmelk) en de gist en voeg het geklopte ei of de banaan toe.

Alles goed door elkaar gemixt? Giet dan het water van de rozijnen en voeg de rozijnen toe aan je mengsel. Dek dit mengsel af met een natte doek en laat het op een warme plek 35 minuten rijzen.

Plaats je ovenrooster iets onder het midden van de oven en verwarm de oven voor op 190 à 200 °C.

Doe vlak voor het beslag gerezen is een beetje olie in een kommetje. Neem je muffinbakvorm(en), smeer deze lichtjes in met de olie en bestrooi hem daarna met een beetje bloem. Tik het overtollige bloem uit de vorm door de vorm even om te draaien.

Verdeel het beslag over de muffinholtes. Let op dat je het beslag niét onnodig doorroert want je doet dan het rijzen teniet.

Giet daarna over elke holte met beslag 1 theelepel olie.

Bak de glutenvrije en FODMAP-arme oliebollen iets onder het midden van de oven in +/- 20 minuten gaar en goudbruin. Stort ze daarna direct op een rooster en laat ze een beetje afkoelen.

Serveer de glutenvrije en FODMAP-arme oliebollen met lekkere poedersuiker.

Volg je het FODMAP-dieet, dan raad ik je aan slechts 1 oliebol per eetmoment naar binnen te spelen, anders eet je teveel rozijnen ineens …

Tip: doe er zo’n heerlijk fris bolletje glutenvrij en lactosevrij ijs van het merk Unicorn bij!


Maak een afspraak voor tips op jouw maat

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *